Blog Ελεύθερου Ωδείου

Απομνημόνευση κομματιών - πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα

Γράφει η Θεώνη Σαμαρά (*)

 

Ερώτημα μαθητή: Πρέπει υποχρεωτικά να μαθαίνω απ’ έξω κάθε κομμάτι;

Τίποτα δεν είναι υποχρεωτικό έως και το επίπεδο του πτυχίου. Στις διπλωματικές εξετάσεις, απαιτείται η από μνήμης εκτέλεση των κομματιών!

Παρ’ όλα αυτά, η από μνήμης εκτέλεση είναι ένα θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί όχι μόνο τους μαθητές, αλλά και τους πιανίστες, σολίστες και καθηγητές

Πρέπει να μαθαίνω απ’ έξω τα κομμάτια για την συναυλία ή τις εξετάσεις; Πρέπει να πιέζω τους μαθητές να μαθαίνουν από αρχάριο επίπεδο απ’ έξω τις παρτιτούρες;

Μπαίνοντας βαθιά στο θέμα, θα ανακαλύψετε ότι υπάρχουν πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα του να απομνημονεύει κανείς την παρτιτούρα. Τα συμπεράσματα δικά σας…

Απομνημόνευση: Πλεονεκτήματα

  • Μπορεί κανείς να «δει» πέρα από τις νότες, την παρτιτούρα στην ολότητα της, και να εστιάσει στην ερμηνεία της εκάστοτε σύνθεσης.
  • Οπτική επαφή με τα δάχτυλα, ιδιαίτερα ευεργετικό όταν παίζει κανείς κομμάτια με πολύπλοκες αρμονίες και δύσκολα τεχνικά περάσματα.
  • Εάν έχει απομνημονευθεί ένα κομμάτι, αποφεύγονται τα κομπιάσματα στην ταχύτητα & στην ολοκλήρωση μιας μελωδικής γραμμής, για να γυριστεί η σελίδα.
  • Το γύρισμα των σελίδων, ακόμη και κάποιος που θα κάθεται δίπλα σας για να γυρίζει τις σελίδες, σε μια συναυλία, αποσπά την προσοχή του κοινού από την μουσική.

Απομνημόνευση: Μειονεκτήματα

Στο βωμό της απομνημόνευσης θυσιάζονται πολλές φορές σημαντικές λεπτομέρειες της παρτιτούρας, που δυσκολεύεται να συγκρατήσει το μυαλό.

  • Όταν η απομνημόνευση γίνει αυτοσκοπός, χάνεται όλη η μαγεία της διαδικασίας εκμάθησης της παρτιτούρας.
  • ‘Όταν η απομνημόνευση δεν έχει γίνει με ακρίβεια & έχει ελλείψεις, είναι πολύ δύσκολο για τον δάσκαλο να παρέμβει με διορθώσεις. Ο μαθητής έχει κάνει « κτήμα του», με τις πολλές επαναλήψεις, τα λάθη.
  • Όταν η απομνημόνευση είναι στο «περίπου», προκύπτει το δίλημμα του αν θα πρέπει να παιχθεί το κομμάτι από μέσα ή απ’ έξω (σε συναυλία ή εξετάσεις). Συνήθως, όταν οι μαθητές επιλέγουν να έχουν μπροστά τους την παρτιτούρα, την στιγμή που νιώθουν ότι πρέπει να την κοιτάξουν, αποσυντονίζονται και γίνονται λάθη.

Η επιλογή τελικά είναι δική σας!

 

________
(*) Η Θεώνη Σαμαρά είναι μουσικοπαιδαγωγός, πιανίστα και θεωρητικός και διδάσκει στο Ελεύθερο Ωδείο.

Copyright © 2021 Ελεύθερο Ωδείο