Blog Ελεύθερου Ωδείου

Ξεκίνημα στα ντραμς

Γράφει ο Δημήτρης Παμπουλάκης (*)

Σ’ αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε όσο πιο απλά μπορούμε το πρώτο μάθημα ντραμς.

Τα ντραμς είναι ένα ιδιαίτερο όργανο, διότι πρέπει να μετατρέψουμε τον θόρυβο σε ήχους ωφέλιμους και καθαρούς. Γι’ αυτό απαιτείται ο μαθητής-εκτελεστής να διαθέτει φαντασία και δημιουργικότητα. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!

Το ντραμς σετ αποτελείται από τύμπανα και κύμβαλα (πιατίνια). Κάντε κλικ στην παραπάνω φωτογραφία, για να δείτε τις ονομασίες τους.

1. ΜΠΟΤΑ
2. ΤΑΜΠΟΥΡΟ
3. ΗΙ-ΗΑΤ
4. ΤΟΜ
5. ΒΑΘΥ
6. RIDE
7. CRASH

Μαθήματα drums από 49 € το μήνα!

Ο ήχος των τυμπάνων παράγεται από μεμβράνες, οι οποίες ανάλογα από το τέντωμά τους βγάζουν ήχους πρίμους, μεσαίους, μπάσους. Τα ντραμς τα χτυπάμε με μπαγκέτες και με τα πεντάλ. Πολύ σημαντικό είναι το στήσιμο (setup) των τυμπάνων γύρω από εμάς. Εξίσου σημαντικό είναι και το κάθισμα (σκαμπό) όπου θα καθίσουμε, το οποίο πρέπει να είναι σταθερό και σε τέτοιο ύψος ούτως ώστε οι μηροί μας να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών με το σώμα μας, αλλά και με τις κνήμες. Αφού λοιπόν πάρουμε ανάλογη θέση, τότε θα φτιάξουμε και τα τύμπανα. Το ταμπούρο το προσαρμόζουμε στο ύψος του αφαλού μας, ούτως ώστε όταν το χτυπάμε, τα χέρια μας να είναι κι αυτά σε γωνία 90 μοιρών. Τα Tom πρέπει να μας «κοιτάνε». Ομοίως και το βαθύ (Floor Τom), που το φέρνουμε στο ύψος του ταμπούρου και με μια μικρή κλίση προς εμάς. Το Hi-hat ρυθμίζεται στο ύψος του στέρνου. Το Ride πρέπει να είναι στημένο σε εργονομικό ύψος ώστε να μη μας κουράζει κατά το παίξιμο. Τα crash πιατίνια (ένα ή και παραπάνω) στήνονται κι αυτά περιμετρικά γύρω από τα ντραμς και σε ύψη σύμφωνα με τον σωματότυπό μας.

Τα χέρια

Η μπαγκέτα πρέπει να είναι μέσα στην παλάμη διαγώνια και στο πίσω μέρος να εξέχει από το χέρι περίπου 3 πόντους.

κράτημα μπαγκέτας ντραμς

Το κράτημα γίνεται με αντίχειρα και δείκτη, ενώ τα υπόλοιπα δάχτυλα απλώς αγκαλιάζουν την μπαγκέτα, χωρίς να την σφίγγουν. Το χτύπημα στο τύμπανο πρέπει να γίνεται μ’ ένα συνδυασμό καρπού και πήχη του χεριού, όχι σα να καρφώνουμε, αλλά σα να τινάζουμε κάτι.

μπαγκέτες ντραμς τεχνική

Χτυπάμε κάθετα την επιφάνεια του τύμπανου και καθώς η μπαγκέτα έρχεται σε επαφή με την μεμβράνη, πρέπει να αισθανθούμε την αντίδραση (γκελ). Ο ήχος πρέπει να είναι καθαρός και όχι συνεχόμενος. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει την στιγμή της επαφής μπαγκέτας και μεμβράνης τα πίσω δάχτυλα να χαλαρώσουν τόσο, ώστε να δώσουν στην μπαγκέτα τον χώρο που χρειάζεται για να ξεκολλήσει από την επιφάνεια του τύμπανου.

Σημειώστε ότι όλα όσα αναφέρονται πιο πάνω αφορούν και τα δυο χέρια.

μπαγκέτες ντραμς τεχνική

Αν παίξουμε με τον παραδοσιακό τρόπο (traditional), τότε με το αριστερό χέρι κρατάμε αλλιώς. Ενδεικτικά αναφέρω: Το κράτημα γίνεται με τον αντίχειρα και η μπαγκέτα μπαίνει ανάμεσα σε μέσο και παράμεσο, χωρίς πάλι να σφίγγουμε, δίνοντας αέρα στην μπαγκέτα με την λογική του τινάζω και όχι του καρφώνω.

κράτημα μπαγκέτας ντραμς traditional τεχνική

Τα πόδια

Τοποθετούμε το δεξί πόδι στο πεντάλ της μπότας και το αριστερό στο πεντάλ του hi-hat αντίστοιχα. Για το χτύπημα μπότας χρησιμοποιούμε δύο τρόπους:

Ο 1ος τρόπος με τη φτέρνα κάτω:

μπότα ντραμς τεχνική με κάτω τη φτέρνα

Ο 2ος τρόπος με τη φτέρνα πάνω:

μπότα ντραμς τεχνική με πάνω τη φτέρνα

Ο 1ος τρόπος, ενώ αρχικά δείχνει ευκολότερος, κατά τη πορεία του παιξίματος σταδιακά κουράζει. Ο 2ος τρόπος ενώ αρχικά δείχνει κουραστικός, αν γίνει με σωστή τεχνική, αποδεικνύεται πιο ξεκούραστος, δίνοντας μάλιστα ένα καλό και δυνατό χτύπημα στην μπότα. Tα δάχτυλα του ποδιού παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο, διότι με αυτά πετυχαίνουμε το control, όπως και στα χέρια με τις μπαγκέτες. Για το hi-hat χρησιμοποιούμε αντίστοιχες τεχνικές και μέρη του σώματος: φτέρνα πάνω ή κάτω και δάχτυλα, αναλόγως πάντα με το ηχητικό αποτέλεσμα το οποίο θέλουμε να πετύχουμε.

Ασκήσεις

Παραθέτουμε τώρα μερικές εισαγωγικές ρυθμικές ασκήσεις.
Η σημειογραφία που θα χρησιμοποιήσουμε είναι η εξής:
σημειογραφία ντραμς
(Να ξέρετε πως υπάρχουν κι άλλες παρεμφερείς σημειογραφίες).

Οι νότες στις ασκήσεις που ακολουθούν είναι ως προς την αξία τους (χρονική διάρκεια δηλαδή) τέταρτα (1/4) και όγδοα (1/8).

Στα τέταρτα μετράμε: ΕΝ-ΔΥΟ-ΤΡΙ-ΤΕ (σε ίσους χρόνους).

άσκηση ντραμς με τέταρτα

 

Και στα όγδοα μετράμε: ΕΝ-&-ΔΥΟ-&-ΤΡΙ-&-ΤΕ-& (8 ίσοι χρόνοι δηλαδή, σε διπλάσια ταχύτητα απ’ ότι πριν).
άσκηση ντραμς με όγδοα
Το δεξί χέρι είναι το Δ
και το αριστερό χέρι είναι το Α
ασκήσεις ντραμς στο ταμπούρο

 

ασκήσεις ντραμς με μπότα και hi-hat

Στους παρακάτω ρυθμούς, το δεξί χέρι παίζει συνεχόμενα όγδοα στο hi-hat (κλειστό), ενώ το αριστερό χέρι παίζει στο ταμπούρο και το δεξί πόδι στην μπότα (τέταρτα και όγδοα).

βασικοί ρυθμοί ντραμς

Σημείωση:

Για ένα πιο άρτιο αποτέλεσμα στην εκτέλεση των ασκήσεων, αλλά και στο γενικότερο χτίσιμο υποδομής, απαραίτητος είναι ασφαλώς ο μετρονόμος. Ξεκινάμε πάντα επιλέγοντας μια αργή ταχύτητα, ούτως ώστε να αισθανθούμε άνετα ακολουθώντας τον χρόνο, χωρίς να τον «κυνηγάμε» και χωρίς να μας αγχώνει.

Και να θυμάστε πάντα πως όλα τα παραπάνω αφορούν απλώς μια πρώτη προσέγγιση στα ντραμς, για θέματα που είναι αδύνατο να λεχθούν θεωρητικά και μόνο.

Καλή αρχή!

___________
ΥΓ. Ο Δημήτρης Παμπουλάκης είναι καθηγητής ντραμς και κρουστών και διδάσκει στο Ελεύθερο Ωδείο.

Μαθήματα drums από 49 € το μήνα!

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Ξεκίνημα στο σαξόφωνο

Copyright © 2021 Ελεύθερο Ωδείο